mandag den 13. juli 2015

Hvad lidt over 11 kg jordbær kan blive til...

Da varmen bølgede ind over landet og jeg stadig afventede termin, fik jeg den ide at få plukket nogle jordbær til forkellige formål. Så afsted sammen med bettemanden og mine svigerinder til et pluk-selv sted i Søften. Vi havde ikke på forhånd planlagt hvor meget der skulle plukkes, så vi plukkede bare derudaf :-)





De blev 4 kg til fryseren til senere på året hvor jeg laver blandet rød saft. Så blev nogle kg selvfølgelig spist og så blev der lavet marmelade af resten. Jeg lavede 2 slags marmelade - en mere traditionel jordbær-rabarber marmelade og så min egen (tror jeg nok) hurtigt-kogt jordbærmarmelade.

Jeg blender de friske jordbær til en puré og varmer der op i en gryde tilsat passende mængde sukker og stivelse. Massen skal kun lige op og koge og hældes herefter på atamonskyllede glas og lukkes.

Når marmeladen laves sådan bliver der ingen hele bær (hvilket jeg godt kan lide) og den smager mere af friske jordbær.

3 kommentarer:

  1. Det er godt nok imponerende i højgravid tilstand Anne :-)))
    Gad vide hvornår der sker noget... eller hvad du ellers finder på? :-)
    Håber det kommer til at forløbe godt :-)
    Kh
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo næsten ikke andet end at vente og så er det rart med overskuelige projekter :-)

      Slet
  2. Tænk sig lige - at du har gang i så storstilede og lækre projekter, når du er HØJ HØJ HØØØØØJgravid!!! Respekt herfra, Anne! Og hvor ser det bare totalt mums ud!!

    Håber snart den bette vil ud! ;-)))) KH L

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...