fredag den 8. august 2014

Ja nu bliver det nørdet...opbevaring af mønstre

Jeg ved godt at det er lidt nørdet, men jeg har flere gange tænkt på at vise jer hvordan jeg holder styr på mine mange mønstre (og flere størrelse aftegnet af samme mønster).

Jeg har en mappe kun med Ottobre blade, som er sat ind efter alder, med nyeste først.


 Efter bladet er der så plastiklommer med de aftegnede mønstre til det pågældende blad.


Hver plastiklomme har et indexmærke klistret i øverste højre hjørne som indikerer hvilket Ottobreblad det er fra (1/2013 - som vist ovenover samt nummeret fra bladet, som er vist indeni bladet), titlen er hvilket mønster det er (ikke hvad det hedder i bladet nødvendigvis, men hvad jeg kalder den) og så skriver jeg de størrelser ned som jeg har tegnet af, dvs. nogle bliver der tegnet i flere størrelser eftersom jeg får brug for dem og andre har kun den ene størrelse.


Det er nemt og overskueligt - syntes jeg i hvert fald.

I min mappe, med mønstre alle mulige steder fra, er mønsterfolderen lagt forresten for at vise hvad der er deri, men dem jeg har tegnet af fra andre eller fra nettet, de har samme indexmærke på plastiklommen.

Derudover har jeg selvfølgelig også en mappe med voksenmønstre, som følger samme koncept.

Jeg er nok lidt et ordensmenneske, men det gør det også så let for mig at holde styr på mønstrene og nemt at finde et mønster igen, så jeg ikke skal tegne det af endnu engang.

God weekend til jer alle derude - her står den på fødselsdag og "kom helt på plads efter ferien".


20 kommentarer:

  1. Ville ønske, jeg var lige så ordentlig som dig - jeg har bare en hylde hvor det hele roder på..

    SvarSlet
    Svar
    1. Fortvivl ej....du kan blive lige så ordentlig...du må gerne bruge systemet :)

      Slet
  2. Jeg har også mine mønstre i et ringbind og plastiklommer, lidt samme system som dig. Dejligt overskueligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt når systemet kører :)

      Slet
  3. Fedt at se - jeg er netop igang med overveje hvordan det kan gøres smart - dit system virker rigtig godt og nemt :-)
    Mvh
    Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Brug det endelig...jeg er i hvert fald glad for systemet :-)

      Slet
  4. [Pssst ---> http://kreativepips.blogspot.dk/2014/07/bm14-6-slange.html#comment-form --- har du et godt råd? På forhånd tak :-) ]

    SvarSlet
    Svar
    1. Har skrevet en kommentar derinde, men spørg endelig igen hvis det er :-)

      Slet
    2. Tusind tak, Anne - du er en blomst <3 KH L

      Slet
  5. Uh, Anne jeg ÆÆÆLSKER systemer som dette Hihi;-) Det er så dejligt. Har netop købt plastiklommer, så nu hvor jeg syr mere og mere, så vil jeg nemlig have lavet system -snupper da inspirationen fra dig.
    Kh Jonna

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør endelig det, det er derfor indlægget er lavet og dejligt at have et system ;-)

      Slet
  6. Har længe overvejet hvordan jeg lige gør det smartere end det system (eller mangel på samme!) som jeg har nu! Mine blade står i tidsskrifholdere, derodover har jeg lavet en indexmappe, hvor der er en kopi af modeloversigten fa alle bladene, det gør det let at finde en model, uden at skulle kigge alle bladene igennem! Meget anbefalelsesværdigt! Men alle de optegnede mønstre, ja de ligger i en stor pærevælling.... Nogle endda helt uden markeringer på, tsk tsk. Problemet er bare at jeg har samtlige børneblade helt tilbage fra 2004, så det er ret omstændigt at skulle ordne det hele lige nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunne godt forestille mig at det ville være lidt uoverskueligt, men du kunne jo begynde at ordne de fremtidige mønstre samt hvis du graver et frem fra bunken og så vil orden langsomt komme :-) Godt ide med kopi af indexbladet :-)

      Slet
    2. Hej Anne

      Ja det var måske en ide:-) det skal bestemt overvejes!
      Jeg printer indexbladet ud fra ottobres hjemme side, det fylder lige en a4 side:-)

      Slet
  7. Jeg prøver faktisk det samme system.. Men på en eller anden måde kan min mønstre ikke finde på plads af sig selv, når der er klippet og syet. Så nogle gange må der bruges en time eller to på at sætte dem på plads igen. Jeg har faktisk printet pdf siden ud på hvert blad og på dette er der også mærket hvilet mønster jeg har tegnet og i hvilken st., for så behøver jeg ikke at pakke bladet ud hver gang.

    SvarSlet
  8. Nogle gange bliver man nok så optaget af den kreative proces at man glemmer det praktiske ;-)

    SvarSlet
  9. Jeg elsker nørdede indlæg :-) jeg kører lidt efter samme system som dig. Dog har jeg ligesom Camilla bladene udenfor mappen. En sylærerinde gav mig idéen til kopi af modeloversigten, det har jeg bare ikke fået ført ud i livet endnu, men super idé med at printe fra nettet! En sidste ting man kan gøre er at lægge en lille rest af stoffet man har syet med ned i plastiklommen m mønstret for bedre at huske hvilket stykke tøj man syede af den model eller sågar et foto, men der har mange af os jo bloggen til at hjælpe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide med stoffet....jeg finder dog oftest nogle yndlingsmønstre og så bliver de lavet i mange udgaver og størrelser, så bliver der ikke gemt stof :)

      Slet
  10. Jeg har mine mønstre i ringbind. Delt op i kategorier; kjoler, nederdele, bukser, bluser osv. Mønstrene ligger i plastlommer og delene er samlet med clips.
    Men tror da jeg vil overveje at putte mine blade i ringbind som dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo en smagssag, men det er rart når man som jeg har en visuel hukommelse og derfor ofte skal se fronten af bladet eller måske måske modeloversigten - tror måske det skal prøves :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...