fredag den 13. september 2013

Nyt udstyr...mere lir...og noget om trådkvalitet

Når man ekviperer sig forskellige maskiner, så skal man lige pludseligt også have mere af noget andet. Når man har en symaskinen behøver man blot 1 rulle tråd. Når man har en overlocker behøver man blot 4 ruller tråd, men i lys eller mørk, da sømmen jo er indeni blusen skal den ikke matche perfekt. Men med en coverstitch (dæksømsmaskine) skal farven jo helst passe til stoffet blusen er lavet af eller matche ribben. Så jeg har været ude at købe tråd idag...



Jeg har jo klippet til en masse projekter og det kræver en masse farver :) Ja det var da nemmere hvis man ikke kunne lide så mange farver. Undlod at købe postkasserød og violet, da jeg ikke lige på nuværende tidspunkt har projekter med de farver, men det skal nok komme :)

Og så noget om trådkvalitet. Sidst jeg var hos min symaskineforhandler til tjek med symaskinen, sad der en tråd fra Stof og Stil. Reparatøren mumlede noget og fortalte mig herefter at det tråd var det værste jeg kunne købe - er her kommer forklaringen.

Tråden fra Stof og Stil er spundet på sådan en måde, at den faktisk er elastisk (hvis du har noget tråd, så prøv selv at hive lidt i det). Denne elasticitet gør at symaskinen ikke kan sy ordentligt, da tråden ikke er fast og den derfor trækker forskelligt i stingene. Dette har jeg tjekket efter og syntes der er en forskel. Derudover fnuldre tråden fra Stof og Stil og dette sætter sig i maskinen, som bevirker, at man oftere skal have renset sin maskine.

Hmmm....det vidste jeg ikke...og hvor skulle jeg også have vidst det fra. Summen blev i hver fald at jeg gik hjem og kylede alle trådene ud og har nu erstattet med bedre tråde. Heldigvis kan man hos Citystoffer få 4 ruller tråd for 50 kr, hvilket er en rigtig fin pris og som næsten matcher den billige fra Stof og Stil. Så hermed er rådet givet videre...

Weekenden kommer til at foregå på en efterskole, hvor vi 220 menensker deltager i en lejr for familier. Der bliver run på i weekenden og søndag eftermiddag/aften må lade os op til endnu en uge...men det bliver godt og en super fed weekend.

God weekend til jer alle...


6 kommentarer:

  1. Ja, det er vigtigt med ordentlig tråd - jeg er jo så sådan en, der køber overlocktråd og har i maaange farver, nøj de fylder meget ... Hvis du kommer forbi Trøjborg så har Rita rigtig god tråd i mange forskellige nuancer (drengemoderen har f.eks. 4 forskellige blå)

    Nå, også ikke mere snak om coverstitch tsk tsk ...

    God weekend - bedste tanker herfra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne da være at man skulle et sving forbi Rita :) Men lige nu har jeg vist nok til at starte på....skal nok forsøge at holde igen med snakken om coverstitch...meeen jeg skylder jo dig, for det var dig der lokkede mig til at købe overlocker :)

      Slet
  2. Tak, fordi du deler dine erfaringer om sytråd! Jeg har lige kasseret for 610 kr tråd fra Stof og Stil, fordi den er for dårlig ... :-( Jeg har ellers altid brugt Amann, som jeg fx har købt hos Kyndbøl/Bernina i Odense, men så var det, at jeg i sommers kom jeg til at gå ind i en Stof & Stil, hvor jeg skulle købe et mønster, og så kom jeg liiige til at købe noget tråd med hjem. Rigtig meget endda, fordi jeg bruger meget tråd.

    I forgårs strækkede symaskinen så. Undertråden ville ikke sidde fast i stoffet, og trådspændingen var, som den skulle være. Det viste sig, at symaskinen var (over)fyldt med knækkede trådrester og meget mere "trådstøv" end normalt. Syningen blev kun grim, og jeg sendte min symaskine til reparation. Nu har jeg fået maskinen retur, jeg har kasseret den dårlige sytråd (og altså smidt en masse penge ud ad vinduet) og er blevet en erfaring rigere - og så har min søde kæreste købt noget nyt Amann-sytråd til mig hos Kyndbøl, så jeg ikke lige kommer til at mangle til de igangværende syprojekter.

    SvarSlet
  3. Hvor er det sjovt, at læse din beskrivelse af tråden fra Stof og stil. Jeg har hørt om flere som siger det samme. Jeg har syet rigtig mange kilometer med deres tråd og har aldrig haft problemer med den. Hverken i min symaskine, min overlocker eller coverstitch maskine. Nu vil jeg lave testen og mærke efter om jeg også synes, at den er elastisk og fremadrettet vil jeg købe tråd fra en anden forhandler. Men mine trådskuffer er fulde af Stof og stil tråd og jeg smider det ikke ud.

    Kh Mette

    SvarSlet
  4. Ligesom trillemus, vil,jeg også sige, at jeg heller aldrig har haft problemer med tråd fra stof og stil! Men hørte godt om problemet for noget tid tilbage.... Og har siden holdt mig væk fra den!
    Jeg købte for nyligt en masse overlocktråd hos Rita og det er altså virkelig lækkert! Har også købt meget hos Mariann da jeg boede i Aarhus. Nu kan jeg heldigvis finde billig kvalitetssytråd hos en af mine foretrukne pushere her i vestjylland!

    SvarSlet
  5. Det er godt at høre, at ikke alle har problemer med tråden fra Stof & Stil, men jeg er nu alligevel glad for, at jeg har kasseret min tråd derfra, selvom det er mange penge, jeg har brugt på det. (Det koster jo også penge, hvis man pga. tråden oftere er nødt til at have symaskinen til reparation).

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...