torsdag den 5. september 2013

HJÆLP...

 
En lang historie kort: En rigtig nær veninde er gravid og har igennem hele graviditeten lidt af hyperemesis, hvor kvalmen og hyppige opkastninger bevirker at kvindes liv kan være i fare, da kvindens krop ikke kan holde til belastningen af en graviditet. Min veninde har af flere omgange været indlagt, har fået sonde og dræn. Den anden dag fortæller hun med tårer i øjnene hvor svært det er og hvor lidt glæde hun har i hverdagen. Nøj hvor det skar i hjertet...og det er så her jeg har brug for inspiration...

Hvordan laver jeg/vi noget for min veninde, hvor hun får humøret løftet, men hvor det ikke kræver noget af hende?

Overvejede f.eks. massage, men er bange for at det vil være for stor en belastning - blot et par timer sammen med andre mennesker kan være for meget.

Måske et mini baby-shower med forkælelse og gaver...hmm...hjælp mig folks!

7 kommentarer:

  1. Hvad med en pedicure, som gravid er det ikke altid at man kan nå fødderne ordentligt. Og det tager ikke super lang tid, men er samtidig en dejlig forkælelse, evt. mani/pedi.

    SvarSlet
  2. God ide Sara kommer med, synes jeg.
    Som den gamle frisør jeg er, vil jeg foreslå en tur til frisøren, hvor der vaskes hår, hovedbundsmassage, klip af håret ( måske ny frisure ) + føntørring.

    SvarSlet
  3. Åh, det lyder hårdt. Hvad med en hyggestund i sofaen - en god film sammen? Måske bare det at være sammen med hende, så hun ikke er alene?

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  4. Jeg har selv haft hyper-emesis i begge mne gravidteter- helt fra 2 måneder henne til 8 måneder- og det er FORFÆRDELIGT. Det er værre end influenza og det stopper bare ikke. Når jeg tænker tilbage, hvad jeg havde lyst til, så var det ikke ret meget, jeg kunne ikke tåle hverken lugte eller bestemte berøringer (fx i baghovedet var virkelig slemt hvis nogle rørte der) så hvis man bare kunne få lov at blive forkælet på sofaen eller i sengen, var det godt for mig. Og så det at jeg ikke behøvede bekymre mig om at gøre rent eller lave mad- især madlavningen var en kæmpe "byrde" for mig. Så hyggeligt samvær med én som ville forkæle mig, eller sørge for at lave lidt mad, som måske bare skulle varmes ville have væet guld værd for mig. Skriv endelig til mig, hvis du vil spørge ind til noget, man tænker tit at det er meget normalt at have kvalme i graviditeten men hyper-emesis er virkelig... FØJ. Knus Heidi

    SvarSlet
  5. Puhh, det lyder hårdt. Ved godt at det er meget "praktisk" og ikke nødvendigvis så hyggeligt, men at fylde hendes fryser med mad der blot skal varmes kunne måske være en ide. Eller blot at lade hende sidde og kigge og snakke mens du laver mad i hendes køkken?

    KH Gitte

    SvarSlet
  6. Shit, det lyder godt nok hårdt! Jeg er ikke sikker på, man ønsker sig flere børn efter sådan en omgang.

    Hvad med at lave en CEWE FOTOBOG til hende? Brug f.eks. billeder af jer to samme (og hvis I har andre fælles venner og veninder). Fotobogen vil hun kunne kigge i lige, når hun har lyst. Jeg fik selv en fotobog fra min veninde, da jeg var syg. Jeg kigger stadig i den, når jeg har brug for at mindes nogen af de mange positive oplevelser, jeg har haft.

    Alt godt til din veninde. KH Rikke

    SvarSlet
  7. Puha, det lyder ikke sjovt. Hvad med et par magasinabonnementer, ekstra taletid til mobilen (så hun kan ringe til jer veninder), eller måske en mængde gode lydbøger?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...