onsdag den 29. maj 2013

Noget om taknemlighed og at gøre sit arbejde....

Jeg er uddannet psykolog og arbejder med patienter der lider af angst og OCD. For nylig afsluttede jeg en patient jeg havde haft i et forløb og til sidste samtale kommer patienten med en buket blomster til mig.


Det er så her vi træder ind i et felt der er svært at navigere rundt i. For jeg bliver selvfølgelig glad over at patienten har opnået sine mål gennem vores forløb og derfor viser taknemlighed ved at give blomster. Men samtidigt gør jeg jo blot mit arbejde og det skal jeg vel ikke belønnes for udover min løn jeg modtager hver måned.

Jeg kan selvfølgelig ikke vende det blinde øje til at det er noget meget personligt og følsomt at gå til psykolog og det skal varetages med den største fingerspidsfornemmelse og professionalisme. Og hvis man etablere en tillidsfuldt kontakt kan udbyttet af behandlingen være stor. Men samtidigt er det ikke mig der laver arbejdet. Jeg tilrettelægger og viser vejen, men det er uundgåeligt patienten der selv skal gå vejen - det skal jeg vel ikke belønnes for. At en patient kommer langt i et behandlingsforløb og når sine mål er patientens egen fortjeneste.

Uha det er svært...men der er vel også andre der kender til de overvejelser fra deres job...

8 kommentarer:

  1. Hvor er det en flot gestus!
    Jeg er stadig studerende og har ikke modtaget taknemmelighed på den måde før, men jeg er den type der godt kunne have givet dig den buket. Jeg har egentlig aldrig tænkt over, og det er forkert eller ej. Ja, du får din løn men der findes to typer mennesker: Dem, der gør deres arbejde og så er det det, og dem der gør deres arbejde med indlevelse og passion. Og det må man altså gerne takke for, for det er ingen selvfølge :) Jeg giver af og til vores lægehus en blomst eller lidt chokolade, fordi de gør deres job så godt, som de kan. Ligeså med dagplejemødrene eller posten der for 5. gang den uge render op på 3. sal med en pakke.
    Jeg kan godt se, det kan være svært at modtage, men se det som det, det er: En tak for, at man føler sig særlig - også selvom det for dig blot er den tredje aftale på dagen :)

    Nå, det blev vidst lidt langt, men det satte lidt tanker i gang.
    Hav en dejlig dag!
    Kh
    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror bestemt du har ret i at det er vigtigt at vise taknemlighed for den ekstra indsats eller bare for at sige tak og opmuntre...det satte også gang i mine tanker at lave indlægget :-)

      Slet
  2. Jeg kan sagtens følge dig i din tankegang, men kan også sagtens følge giveren, som jeg er sikker på, er en glad giver.
    Det samme kan jeg finde på...
    Kage med ned i banken, rundstykker til tandlægen, hjemmelavet ..et eller andet...bare fordi.

    Nu kender jeg dig ikke, men skimmer med på din blog og har da en klar fornemmelse af, at også du er en glad giver.

    Jeg siger bare...tag imod buket og den anerkendelse, som jeg tror den symboliserer, for tro mig.... det er ikke alle via sådan et forløb, man har lyst til at takke på nogen måde....

    Siger hun, som slap ud af det sysyem i 2002 :)

    Flot, flot

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du slap ud af systemet og det er jo i grunden det højeste mål. At sætte mennesker stand til at slippe systemet og arbejde videre med personlig udvikling på egen hånd ;-)

      Slet
  3. ja du gør dit dit arbejde, og for din patient betød det ALT i verden, at du gjorde det på din måde - og derfor en buket for at vide dig anerkendelse og taknemmelighed. Sådan tænker jeg det. Man kan jo også få sin løn og gøre et slet arbejde. knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i at lønnen sandsynligvis kommer uanset hvad, men buketten kommer i særlige situationer...:-)

      Slet
  4. det betød da bare alt for din patient, at du kan hjælpe vedkommende til at finde den rette vej, synes du bare skal glædes over at nogen tænker så langt, synes det er fedt.
    Da jeg kørte som kørelærer blev jeg altid glad når de kom med gaver, havde engang en elev der sendte mig en kæmpe buket langstilket hvide roser, og blev bare så rørt og glad, for netop hende havde lige rørt et bestemt sted i mit hjerte...

    Så vær du glad for dine blomster :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret...det kan bare være svært for mig at tage imod kan jeg mærke, men det skal ikke forklejne bukettens værdi...

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...