mandag den 6. februar 2012

Fastelavn...er mit navn...boller vil "min mands kolleger" have...

Som en fejring af at vi køber hus, mente min mands kolleger at det var på sin plads at give kage og årstiden taget i betragtning, så mente jeg at det måtte være rigtigt med fastelavnsboller...












Jeg er selv et kræsen omkring kage, der indeholder creme, men disse et DEeeeelicious...;-)

Her er opskriften:
Dej: 500g mel, 200g smør, 75g gær, 50g sukker, 1 tsk. salt, 2 æg og ca. 2 dl. mælk.
Remonce: 100g smør, 100g sukker, 1 spsk. mel, 25g marcipan (jeg bruger gerne mere)
Fyld: Kagecreme eller marmelade.

1. Mælk lunes og gær udrøres heri.
2. Tilsæt øvrige ingredienser og ælt dejen.
3. Hæver ca. 15 min.
4. Dejen deles i 2 lige store dele og rulles ud til 30x30 cm
5. Hver firkant deles i 16 dele (dvs. 32 i alt)
6. På hvert stykke lægges ca. 1 tsk remonce og hjørnerne lukkes sammen, vendes og trykkes let flade (jeg plejer ikke at vende dem, da en del af remoncen så løber ud og det er synd)
7. Hviler ca. 5 min og derefter trykkes der en fordybning midt på hver "bolle" og heri lægges der fyld.
8. Hæver ca. 20 minutter.
9. Pensles med æg og bages midt i ovnen ved 220*C i 10-20 minutter.

Enjoy :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har også planlagt hjemmebagte fastelavnsboller i år (har ikke prøvet det endnu) så er noget spændt. Det er lækkert med nyt hus, bor I i lejlighed nu så? Tænker om det er Jeres første hus? Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er vores første hus og det er vildt spændende...vi bor pt. på 4. Sal, så det liver ondt at komme lidt tættere på jorden ;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...