fredag den 3. februar 2012

DIY babyhjelm i strækstof

Her kommer endnu en DIY og en god måde at få brugt sine jerseyrester :)

Mønster: Babyhjelm midterstykke og Babyhjelm sidestykke (Det er vigtigt at du ved udprintning vælger Ingen skalering/tilpasning, for ellers formindsker den billedet og derfor også størrelsen)

Din symaskine skal kunne lave en ligeud stræksøm for at lave denne.
 

Materialer:
Stof til selve hjelmen (jersey, isoli, rib, interlock etc.)
Rib til kant (dette kan også laves i jersey, isoli, interlock etc.)
(mønster, symaskine, saks, tråd)   


1. Først aftegner du den størrelse du skal bruge (bemærk størrelser er vejledende).



2. Mønsteret lægges op og ved sidestykke lægges stoffet dobbelt (vær opmærksom på at der skal være en højre og venstre del).


3. Der klippes med sømrum de steder hvor der skal syes sammen, hvorimod hals og kind på sidestykke samt nakke og pande på midsterstykke ikke skal have sømrum.


3. Delene sættes sammen med nåle.


4. Det hele syes sammen (jeg bruger en ligeud stræksøm, men man kan også bruge en overlock søm) og så mangler der blot kant.


5. Klip et stykke til foran og et langt stykke til hals/nakke samt til at binde med.


6. Ribben lægges dobbelt, som vist.


7. Og monteres med nåle (først foran - det lille stykke).


8. Så syes det fast med en ligeud stræksøm.


9. Det lange stykke rib monteres fra midten af i nakken og ud til siderne (således sikrer man at bindesnorerne bliver lige lange).


10. Den er nu næsten færdig, den skal blot syes.


 11. Så er huen færdig.



Så får I den også lige på en live model, det dog var svært at få billeder af, da modellen ikke ville sidde stille ;)






6 kommentarer:

  1. Altså Anne det ser bare så SUPER nemt ud med dine DIY´er :)
    Se nu bliver jeg også nød til at prøve denn...
    kh

    SvarSlet
  2. Skøn DIY - jeg har syet efter dit mønster i dag ;-)
    Billede på bloggen

    SvarSlet
  3. Jeg har klippet op til denne i fin lækker uld, og nu finder jeg ud af at midterstykket er alt for kort til sidestykkerne! ØV! Ca 7 cm? Er det fordi du har syet i stræk at den passer eller? Jeg har klippet op i alle størrelserne, hvor er det bare øv!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er da virkeligt øv. Der er ikke nogen af dem der har syet, der har klaget over at mønsteret ikke passer og har selvsagt heller ikke selv haft problemer, så har du tjekket at den ikke har skaleret ned i udprintning (som jeg skriver øverst oppe). Der er én der tidligere har haft problemer med størrelsen, men hun brugte også fast stof og baby-hjelmen kunne således ikke give sig som den er ment til. Til faste stoffer vil jeg anbefale elsebeth gynthers mønstre.

      Slet
    2. Det er faktisk kun den største størrelse som slet ikke passer. Det er mærkeligt! Printeren har ikke skaleret, men er i tvivl om hele mønstret er for den store på papiret. Jeg må ty til en nødløsning. Jeg har altså syet den i fast stof, og den ser ganske fin ud - men nu må vi se når den engang skal bruges.

      Slet
    3. Den største størrelse skal man bruge den fulde længde af papiret. Dejligt at høre det alligevel lykkedes og så håber jeg den bliver god i brug selvom den er i fast stof :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...